طاهاطاها، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 21 روز سن داره

طاها هدیه آسمانی

یوگای بارداری

1391/8/17 0:03
نویسنده : manitanha
2,649 بازدید
اشتراک گذاری

تمرينات ساتياناندا يوگا برای پيش از زايمان (قسمت اول-1)

 

این مطالب توسط یکی از اساتید یوگا در موسسه ی نوا جمع اوری شده است ...

تمرينات ساتياناندا يوگا برای پيش از زايمان (قسمت اول-1)

 


سان ياسي آتماروپا
(بورلي رابرتس سينگ، مركز آتما، كلولند، اوهايو، آمريكا)
(بخش اول)
در حال حاضر كتابهاي بسياري پيرامون يوگاي بارداری در بازار موجود است، اما اغلب آنها درباره انجام يوگا در خانه و به صورت انفراديست. يك مربي يوگا بايد نحوه ي هماهنگ نمودن اين تمرينات را با كلاس خود برآورده نمايد. اين مسئوليت به ويژه براي مربياني دشوار است كه تجربه ي تدريس يوگاي پيش از زايمان را نداشته اند، اما در كلاس خود، شاگردي باردار دارند. در بررسي اين مقاله از مطالعه ي اطلاعاتي متناقض و غير منطقي در ارتباط با يوگا و بارداري گاه شگفت زده و گاه وحشت زده شدم.
اين امر كمابيش نتيجه ي مباحثات گسترده پيرامون مطمئن و بي خطر بودن ورزش دوران بارداري و تا حدودي ناشي از نگرش پدرسالارانه به اين مسئله است. به طور سنتي پزشكان، مرد بوده و هنگام توصيه به زنان از اين نظريه كه دوران بارداري «زمان ساده گيريست» حمايت مي نمايند. با توجه به اينكه بارداري تمام سيستمهاي فيزيولوژيكي فرد را دگرگون مي نمايد، اين ديدگاه پزشكي شاید روش مطمئني باشد، اما بر مبناي پژوهشي حقيقي نيست. در چهارچوب يوگاي بارداري نيز همان ديدگاه پدرسالارانه موجودست، زيرا يوگا بنا به تاريخ و به صورتي برجسته، حاصل كوششي مردانه مي باشد. اين مسئله به ديدگاهي پيشگيرانه(محتاطانه) منجر شده است.


در دههء 70، زنان همزمان با اقدام به كنترل جسم و سلامتي شان، به طرح اين سوال پرداختند كه آيا بهترين رويكرد همان روش احتیاط است؟ در دهه ي 80 همگام با اثبات مزاياي بيشمار برنامه ي ورزشي منظم براي سلامتي، زنان باردار از پزشكان خود علت تجويز نشدن ورزش را برای خود، جويا شدند. برخي پزشكان در پاسخهايشان تجديد نظر كرده و چنين ابراز مي داشتند كه زنان باردار مي توانند به انجام تمرينات پيش از دوره ي بارداري خود بپردازند، اما بسیاری از آنها همچنان رويكرد محتاطانه را در پيش مي گرفتند. واقعيت اين است كه تنها در سالهاي اخير مطالعات علمي اندكي براي مستند كردن تاثيرات ورزش در دوره ي بارداري صورت گرفته است.

من بيش از هفت سال به آموزش يوگاي پيش از زايمان پرداخته ام. قبل از آن به مدت 25 سال پرستار بيهوشي بودم كه در پنج سال آخر آن، هر هفته در دو شيفت 24 ساعتي به انجام عمل زايمان و بيهوشي آن مي پرداختم. به مدت هشت سال، تدريس تخصص بيهوشي را در برنامه ي آموزشي ويژه ي پرستاران و علاوه بر آن آموزش مديريت بيهوشي در زايمان و وضع حمل را در موسسات مامايي، بر عهده داشته ام.
به عنوان يك مربي يوگا و مدرس مربيگري چنين دريافتم كه اغلب مربيان كمابيش از آموزش به شاگردان باردار هراس دارند. هدف من از نگارش اين مقاله، ارائه ي اطلاعات كافي براي ايجاد آرامش ذهني مربيان يوگا در آموزش به فردي باردار در كلاسهاي معمولی شان است.
مسئله انجام تمرین
تقريبا تمام كتابهای يوگاي بارداری، در صورت توصیه به انجام تمرین در بارداري، كمترين ميزان آن را در طول سه ماه اول اين دوران توصيه كرده و بسياري از اين كتابها تمرين در ماههاي آخر بارداري را منع نموده اند. اگرچه بسياري از زنان در طول هفته هاي نخست بارداري به دليل احساس ضعف يا حالت تهوع تمايلي به ورزش ندارند، هيچ مدرک علمي مبني بر ضرورت محدود كردن تمرينات در اين دوران يا ساير زمانها وجود ندارد.
كتاب «ورزش در دوران بارداري» حاصل هدايت، بررسي و مستند ساختن پژوهشي 15 ساله توسط دكتر جيمز اف. كلپ پيرامون اين موضوع است. به طور كلي او دريافته است كه بيشترين عوارض پزشكي ورزش در دوران بارداري به مواردي چون احتمال افزايش دماي بدن، كاهش انتقال اكسيژن و مواد غذايي به كودك و جفت و فشار مکانیکی مرتبط مي گردد. دكتر جيمز در كار تحقيقاتي خود به اثبات اين مسئله پرداخت كه تاثيرات فيزيولوژيكي ورزش در دوران بارداري قابل پيش بيني نيست. ورزش در دوران بارداري موجب تسهيل تغييرات فيزيولوژيكي اين دوران شده و اين تغييرات هيچگونه خطري را براي مادر و جنين به دنبال نخواهد داشت. ورزش در دوران بارداري موجب افزايش توانايي مادر در تعديل استرس بارداري و همچنين رويارويي با مشكلات پيش بيني نشده ي پزشكي در طول زايمان و هنگام تولد نوزاد مي گردد.

ادامه این مقاله به زودی در سایت قرار خواهد گرفت .

منبع: سایت بیهار
(مارس 2005)Satyananda Yoga for the Prenatal Student (Part 1)
مترجم: سارا آشيان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)